Prawie każdy jest pod wpływem mody i trendów. Możemy wyróżnić, między innymi, dwa bardzo charakterystyczne typy ludzi ze względu na sposób, w jaki stawiają czoła tej sytuacji: są tak zwane ofiary mody, czyli osoby, które są stale pod wpływem mody, są świadome najnowszych trendów w tym sektorze i podążają za wszystkimi pojawiającymi się trendami; z drugiej strony, osoby, które są krytyczne wobec mody, w taki czy inny sposób, są również pod jej wpływem, ponieważ nienoszenie pewnych ubrań ze względu na to, że są modne, sprawia, że jesteś stale świadomy aktualnej mody.
A grupą najbardziej wrażliwą na tego typu sytuacje są nastolatki. Są one w okresie ciągłych zmian w swoim życiu, poszukują swojej tożsamości i są bardzo podatne na wszelkiego rodzaju bodźce zewnętrzne.

Moda i sieci społecznościowe.

W ostatnich latach nastąpił boom na sieci społecznościowe. Nie jest już tylko zwykłą rozrywką, ale stał się podstawą naszego codziennego życia. Tak bardzo, że jest jednym z kluczowych punktów narzucania mody są obecnie właśnie sieci społecznościowe. A kim są najwięksi konsumenci tego formatu? Dokładnie tak, nastolatki i młodzi ludzie.
Podążają za tymi kontami, z którymi czują się najbardziej utożsamiani, chłoną całą oferowaną przez nie wiedzę na temat mody, gier wideo, stylu życia itp. i w końcu naśladują swoich idoli. Można więc stwierdzić, że dzisiejsza młodzież jest pod dużym wpływem mody, częściowo dzięki mediom społecznościowym.
Innym powodem, dlaczego moda ma tak duży wpływ na nastolatków leży w sytuacji, w której żyjemy obecnie, globalizacja, szeroka komunikacja mamy, obecny marketing i reklama jako odpowiedź na wielką konkurencję, szybka moda, w ogóle, możemy podsumować to w obecnej sytuacji przemysłu mody. Jest tak wiele reklam od tak wielu różnych marek, firm i sklepów, że nasze dzieci są stymulowane przez wiele platform przez cały czas, nie tylko sieci społecznościowe i internet, ulica jest pełna reklam, które są związane z modą!

Jak korzystać z mody – poradnik dla nastolatek

Poszukiwanie tożsamości osobistej.

Moda jest uważana obecnie za zjawisko kulturowe, identyfikujące pewne kultury i subkultury. Młodzi ludzie, w poszukiwaniu swojego wewnętrznego "ja", w czasie, kiedy szukają kontaktu z ludźmi o podobnych upodobaniach, jednym z pierwszych kroków, jakie podejmują, jest noszenie pewnych ubrań, które określają te upodobania i pozwalają im być częścią i dzielić to poczucie przynależności do pewnej grupy społecznej.
Ten, uważany czasem za zwykły etap w życiu nastolatków, może oznaczać początek poszukiwań osoby, którą chcą się stać i dlatego ważne jest, aby czuli się wspierani przez najbliższe otoczenie. Ponadto nastolatki często mają zły nawyk robienia tego, co jest im zabronione, ponieważ jest to dla nich bardziej kuszące.
Problem bezpośredniego wpływu mody na młodzież leży jednak bezpośrednio w sposobie, w jaki jest ona przez nią oddziaływana. Nie ma znaczenia, że młody człowiek ubiera się w określony sposób, konflikt pojawia się wtedy, gdy chcąc podążać za daną modą, popada w obsesję i próbuje zmienić pewne aspekty swojego życia, co może mieć miejsce w przypadku pojawienia się pewnych zaburzeń odżywiania wynikających ze stereotypów prezentowanych w reklamach mody. Gdzie więc tak naprawdę leży problem, w samej modzie czy w przemyśle reklamowym, który ma tendencję do sprzedawania idei, że aby nosić określone ubrania, trzeba mieć określone ciało?

Niezależnie od wszystkiego, jasne jest, że nastolatki są bardzo podatne na wszelkiego rodzaju specyficzne bodźce i znajdują się na niezwykle ważnym etapie rozwoju osobistego, dlatego musimy być świadomi rodzaju reklam i treści, które konsumują, a także ich zachowania w odniesieniu do mody. Tylko w ten sposób można zapobiec szkodliwemu wpływowi przemysłu mody na ich życie.